Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES LETNI 1 VII - 31 VIII

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od WTORKU do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 18:00
(kasa od 10:00 do 17:30)

w PONIEDZAŁKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 17:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 VII do 31 VIII 

od WTORKU do NIEDZIELI
Zwiedzanie w godzinach od 10:00 do 13.00 (kasa otwarta od 10.00 do 12.20, ostatnie wejście 12.30).
W godzinach od 13.00 do 14.00 przerwa techniczna.
Zwiedzanie w godzinach od 14.00 do 18.00 (kasa otwarta od 14.00 do 17.30, ostatnie wejście 17.30).

 

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

25.07.2014SKRZYDLATA ŚLICZNOTKA

25.07.2014

SKRZYDLATA ŚLICZNOTKA – to nieprzesadny komplement wobec repliki samolotu RWD-13, który rozgościł się na naszej plenerowej ekspozycji. Jego budowniczymi-rekonstruktorami są miłośnicy lotnictwa Andrzej Doroszewicz i Stanisław Michalczuk. Przez najbliższy tydzień będzie można podziwiać górnopłat w dość nietypowym malowaniu.

Samolot RWD-13 zapisał się także w historii polskiego lotnictwa morskiego. Tuż przed wybuchem II wojny światowej, 24 sierpnia 1939 roku, do Lotniczego Plutonu Łącznikowego Dowódcy Obrony Wybrzeża wcielono dwie awionetki RWD-13 (w oryginalnym czerwonym malowaniu).

Replika, którą można oglądać na ekspozycji plenerowej Muzeum MW, powstawała przez kilka lat. Nie jest bynajmniej tylko modelem – eksponatem. Jej właściciel, Andrzej Doroszewicz, ma nadzieję, że samolot wkrótce będzie mógł zostać oblatany.

Podstawowe dane techniczne repliki:

Rozpiętość skrzydeł 10,33 m

Długość kadłuba 7,02 m

Wysokość 2,05 m

Masa własna 300 kg

Max. masa startowa 495 kg

Prędkość max. 170 km/h

Prędkość przelotowa 130 km/h

Pułap 4500 m

Zasięg 500 km

 

Samolot RWD-13 został skonstruowany pod koniec 1934 roku w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w Warszawie jako rozwinięcie linii samolotów turystycznych. Głównymi konstruktorami byli Stanisław Rogalski i Jerzy Drzewiecki, obliczeniami zajmował się Leszek Dulęba. Samolot miał być w odróżnieniu od swoich poprzedników maszyną użytkową, a nie zawodniczą. W porównaniu z RWD-9 miał silnik rzędowy o dwukrotnie mniejszej mocy i mniejszą mechanizację skrzydeł. Mimo to zachował zalety, takie jak krótki start i lądowanie, dość dużą prędkość jak na moc silnika oraz łatwość pilotażu i stateczność. Do 1939 zbudowano około 85 samolotów w wersji turystycznej.

Jeden egzemplarz RWD-13 otrzymał w prezencie od prezydenta Polski szach Iranu. Samolot przekazany władcy 14 kwietnia 1939 roku, był prezentem z okazji zaślubin Rezy Szacha z egipską księżniczką Fawitią.

Polecamy

Partnerzy