Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

01.10.2014"BOSMAN II" - SZANSA POWROTU NA MORZE !

01.10.2014

Klasyczny mahoniowy jacht "Bosman II" ma szansę na ponowną morską służbę !  Wycofany z eksploatacji ze względu na zły stan techniczny i brak środków na remont, od kilku lat był  plenerowym eksponatem Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Został właśnie użyczony Pomorskiemu Związkowi Żeglarskiemu.

 Jacht wprawdzie przez całą swą morską słuźbę nosił barwy Jachtklubu Marynarki Wojennej "Kotwica", jednak z wiodącym profilem Muzeum związek miał luźny. Dyrekcja Muzeum, od dłuższego czasu, za zgodą muzealnej Rady, poszukiwała podmiotu zainteresowanego "Bosmanem II" i najpoważniejszym partnerem okazał się Pomorski Związek Żeglarski. Intencją umowy użyczenia, podpisanej przez dyrektora Muzeum Tomasza Miegonia i prezesa PoZŻ Bogusława Witkowskiego, jest podjęcie prac konserwacyjno-remontowych, zmierzających docelowo do modernizacji i przywrócenia jachtu do pływania, tak by można było na nim prowadzić akcję morskiego wychowania młodzieży.  

"Bosman II" jest dwumasztowym drewnianym jachtem o ożaglowaniu typu jol bermudzki. Należy do długiej  serii, najsłynniejszych polskich jachtów drewnianych typu "Opal". Prototyp powstał w 1966 roku, wg. projektu Edmunda Rejewskiego i Wacława Liskiewicza, w gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi (później im. Conrada). Budowane w kilku wersjach, na identycznym w zasadzie kadłubie, różniły się zabudową wnętrza, wyposażeniem. "Bosman II", zbudowany w 1980 roku,  należy do typu Conrad 45 ("Opal IV") - długość 13,6 m, powierzchnia podstawowego ożaglowania 80 m kw. Polskie "Opale" pływały po całym świecie. Wiele słynnych wypraw naszej sportowej bandery odbyło się właśnie na jachtach tego typu. Także "Bosman II" wielokrotnie odbywał oceaniczne rejsy, uczestniczył w regatach, wyszkolił wielu adeptów żeglarstwa.

Z pewnością wszystkich miłośników klasycznego żeglarstwa ucieszy informacja o rysującej się szansie na nowe życie jednego z mahoniowych "Opali". Niestety wiele z nich skończyło jako drewno opałowe, niektóre spotkać jeszcze można niszczejące w pobliżu jachtowych przystani, inne sprzedano za granicę. Nieliczne pływają do dziś jak choćby słynny "Copernicus". Jest nadzieja, że w przyszłości także "Bosman II" zacumuje powtórnie w gdyńskiej marinie.

Fot. Henryk Nagrodzki, MMW

Polecamy

Partnerzy