Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES JESIENNY 1 IX - 31 X

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od WTORKU do NIEDZIELI w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

w PONIEDZAŁKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 17:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" w okresie od 1 IX do 31 X

od WTORKU do NIEDZIELI Zwiedzanie w godzinach od 10:00 do 13.00 (kasa otwarta od 10.00 do 12.20, ostatnie wejście 12.30).
W godzinach od 13.00 do 14.00 przerwa techniczna.
Zwiedzanie w godzinach od 14.00 do 17.00 (kasa otwarta od 14.00 do 16.20, ostatnie wejście 16.30).

 

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

04.11.19414 LISTOPADA 1941 - ORP "JASTRZĄB" W POLSKIEJ SŁUŻBIE

04.11.1941
  • ORP "Jastrząb"
    ORP "Jastrząb"
  • Amerykański "S-25" (lata 20.)
    Amerykański "S-25" (lata 20.)
  • Przed podniesieniem polskiej bandery
    Przed podniesieniem polskiej bandery
  • Przy trapie kpt.mar. Bolesław Romanowski
    Przy trapie kpt.mar. Bolesław Romanowski
  • ORP "Jastrząb" pod polską banderą
    ORP "Jastrząb" pod polską banderą

Tego dnia, okręt podwodny „S-25” (zbud. 1923) został oficjalnie wycofany ze służby w US Navy, jednocześnie przekazany Royal Navy jako HMS „P-551”, i natychmiast wydzierżawiony rządowi polskiemu.

W 1941 wobec faktycznego wycofania ze służby bojowej ORP „Wilk”, z części jego załogi wydzielono grupę oficerów i marynarzy do obsadzenia przejmowanego od Wielkiej Brytanii ORP „Sokół”, szansą dla pozostałych był właśnie amerykański „S-25”. Na jego przekazanie stronie polskiej, w sierpniu 1941 wyraziła zgodę, wobec własnych braków kadrowych, Admiralicja Brytyjska. Skompletowano polską załogę liczącą łącznie pięćdziesięciu marynarzy z dowódcą okrętu kpt. mar. Bolesławem Romanowski i zastępcą dowódcy por. mar. Józefem Anczykowskim.

15 października 1941 w New London rozpoczął się proces przygotowania polskiej załogi do przejęcia „S-25”, który miał trwać ok. 2 miesięcy. Pod nadzorem amerykańskich instruktorów, polscy marynarze mieli zapoznać się z jednostką oraz opanować umiejętności związane z jej obsługą. Niestety przyjęty początkowo program szkolenia wkrótce uległ znacznej korekcie -  skrócono go do zaledwie dwóch tygodni. Załoga poddana została niezwykle intensywnemu szkoleniu i ćwiczeniom, których pozytywne rezultaty sprawiły, że procedurę formalnego przekazania okrętu zakończono 4 listopada.

12 listopada 1941, w Groton, dokonano uroczystego podniesienia polskiej bandery - dotychczasowy „S-25” stał się "Jastrzębiem" o znaku taktycznym P-551.

14 listopada 1941 ORP "Jastrząb" wypłynął z Groton do St. Johns na Nowej Fundlandii, skąd 21 listopada wypłynął w dalszą drogę do Holy Loch w Szkocji, dokąd zawinął 1 grudnia 1941 - pozostając jak dotąd jedynym polskim okrętem podwodnym, który przepłynął  Atlantyk z zachodu na wschód. Po dotarciu do Wielkiej Brytanii, okręt został poddany trwającemu 4 miesiące remontowi, w celu usunięcia uszkodzeń spowodowanych podczas silnego atlantyckiego sztormu. Dokonano także niezbędnych przeróbek, a w wyniku prac modernizacyjnych udało się m.in. zmniejszyć czas zanurzania okrętu z 2 minut do 45 sekund.

22 kwietnia 1942, "Jastrząb" został skierowany do portu Lerwick na Szetlandach, gdzie wszedł w skład brytyjskiej 4. Flotylli Okrętów Podwodnych.

Podczas pierwszego patrolu bojowego, ORP "Jastrząb" patrolował w pobliżu trasy konwojów do Murmańska. 2 maja 1942 zaatakowany został pomyłkowo przez eskortę - okręt na skutek uszkodzeń zatopiono, zginęło 5 marynarzy.

    KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW - PATRZ TUTAJ    

Polecamy

Partnerzy