Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

10.02.201595. ROCZNICA ZAŚLUBIN POLSKI Z MORZEM

Ozdobny akt Zaślubin Polski z morzem
Ozdobny akt Zaślubin Polski z morzem
10.02.2015

10 lutego 1920 roku, w historii morskiej Polski to data magiczna – dzień symbolicznego powrotu Polski nad Bałtyk. Tego dnia w Pucku padał deszcz. Tłum dostojników pod parasolami asystował w symbolicznym akcie zaślubin Polski z morzem. Ceremonialnego rzucenia w wody Zatoki platynowego pierścienia, dokonał generał Józef Haller. Na sygnał admirała Kazimierza Porębskiego, komendę do podniesienia bandery podał 25 letni oficer marynarki Eugeniusz Pławski. Ten sam, który 22 lata później na Atlantyku , jako dowódca ORP „Piorun”, stanie na drodze „Bismarcka” – pancernego kolosa Kriegsmarine. 

Mija właśnie 95. rocznica tamtego symbolicznego aktu – otwierał przed odrodzoną Rzeczpospolitą nowe perspektywy, horyzonty daleko wykraczające poza granice państwa, nawet poza Bałtyk.  Rodzące się w gabinetach koncepcje, zyskały mocny propagandowy impuls. Wagę tego wydarzenia doskonale rozumiała grupa ludzi, dzięki którym tenże rok 1920 położył fundamenty pod budowę Polski morskiej. Powstały zręby polskiej administracji morskiej, szkolnictwa morskiego, inżynier Tadeusz Wenda wskazał na wieś Gdynia jako miejsce optymalne dla budowy portu. Zanim jednak zaczęto kopać portowe baseny, tworzyć flotę, w Tczewie i Toruniu powołano do życia szkoły kształcące kadry morskie. Wokół Gdyni i biało-czerwonej bandery, przez cały okres II Rzeczypospolitej, ogniskowała się narodowa energia i duma.

Rok 1920 to także pierwsze pojawienie się na wodach Bałtyku biało-czerwonej, wojennej bandery, którą podniósł niewielki okręt hydrograficzny ORP "Pomorzanin". Puck był pierwszą bazą floty, a w Gdańsku podniesiono polskie bandery na pierwszych w historii okrętach bojowych zamówionych przez naszą Marynarkę Wojenną. Były to trzy monitory rzeczne zbudowane z myślą o wzmocnieniu naszych sił zbrojnych w walce o wschodnie granice. Na wojnę polsko-bolszewicką nie zdążyły - przez całe międzywojenne dwudziestolecie stanowiły trzon sił Flotylli Pińskiej. Ślady tych rzecznych "pancerników" znajdujemy w unikatowym albumie kpt. ż.w. Jana Rajnolda Gorskiego, funkcjonariusza Departamentu II Przedstawicielstwa Wojskowego w Wolnym Mieście Gdańsku. Uwieczniono na tych amatorskich fotografiach wizytę na monitorach, zacumowanych przy Polskim Haku, ministra Leona Plucińskiego obejmującego funkcję Komisarza Generalnego RP w Gdańsku. 

Ozdobny formularz puckich zaślubin, który reprodukujemy powyżej, zaprojektował artysta malarz Henryk Uziembło. Widać na nim podpisy m.in. generała Hallera, Stanisława Wojciechowskiego, póżniejszego prezydenta RP oraz admirała Kazimierza Porebskiego. 

Aleksander Gosk

Polecamy

Partnerzy