Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

1.07.19481 LIPCA 1948 - ŻAGLOWIEC SZKOLNY ORP "ISKRA" WRACA PO WOJNIE DO GDYNI

1.07.1948
  • ORP "Iskra"
    ORP "Iskra"

Trzymasztowy szkuner gaflowy - okręt szkolny Polskiej Marynarki Wojennej ORP "Iskra" wrócił do Gdyni po 9 latach przymusowej, wojennej nieobecności. Żaglowiec przyprowadził do kraju kpt. mar. Julian Czerwiński (absolwent Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej z 1937; dowodził okrętem w latach 1948-1949 i 1957-1961). 

W 1926 npotrzeby szkolenia podchorążych SPMW kupiono, zbudowany w 1917 szkuner handlowy - do 1921 pływał pod banderą Holandii jako  „Vlissingen”  , następnie "St Blanc" - pod banderą brytyjską.

1.I.1927 żaglowiec pod dowództwem kpt. ż.w. Konstantego Maciejewicza sprowadzono do Polski, następnie poddano w Gdańsku gruntownej przebudowie. Podniesienie bandery i nadanie imienia ORP „Iskra” - 6.V.1928 , a  już 5 czerwca okręt wyszedł w pierwszą podróż.

Fot. Załoga "Iskry" płynąca "Batorym" do Wielkiej Brytanii po odbiór okrętu. W środku (z lornetką)  kpt. ż.w. Jan Ćwikliński, dowódca "Batorego", w lewo od niego kpt.mar. Julian Czerwiński

Przed II wojną światową żaglowiec odbył m.in. 4 podróże oceaniczne, odwiedzając obok portów europejskich, Afrykę Północną, Maderę, Wyspy Kanaryjskie, Azory, Kubę, Stany Zjednoczone. W trzeciej, najdłuższej podróży(189 dni, 13 000 Mm - 1931 r.),  "Iskra" wpadła w oko cyklonu - przetrwała mimo licznych uszkodzeń.

Fot. Zajęcia wioślarskie podchorążych OSMW (w tle ORP "Iskra")

II wojna światowa zastała „Iskrę” w rejsie szkolnym na Morzu Śródziemnym. 2.IX.1939 weszła do portu w Casablance, a 10 października zacumowała wraz z ORP „Wilia” w Port Lyautey, gdzie wyokrętowano podchorążych. 27.VI.1940 szkuner przebazowano do Gibraltaru - przekazany Royal Navy, pod nazwą HMS „Pigmy” służył jako okręt-baza dla kutrów torpedowych i okrętów podwodnych. Po zakończeniu działań okręt wyremontowano w Gibraltarze i Plymouth, po czym zwrócono Polsce.

Fot. Model ORP "Iskra" w zbiorach MMW. Obok oryginalna naftowa lampa z "Iskry" - dar komandora Juliana Czerwińskiego.

Od momentu powrotu, do 1974 "Iskra" odbywała rejsy z podchorążymi Oficerskiej/Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej oraz elewami Centrum Szkolenia Specjalistów Marynarki Wojennej. Żaglowiec obok Bałtyku pływał po morzach - Północnym, Barentsa, Śródziemnym, Atlantyku. Przed ostatecznym wycofaniem pełnił jeszcze rolę hulku w porcie wojennym. Ze względu na zużycie skreślony z listy floty - 26.XI.1977 dokonano ostatniego opuszczenia bandery.

Podczas służby pod biało-czerwoną banderą ORP "Iskra" przebyła łącznie 201 tys. Mm.


    KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW - PATRZ TUTAJ    

Polecamy

Partnerzy