Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES LETNI 1 VII - 31 VIII

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od WTORKU do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 18:00
(kasa od 10:00 do 17:30)

w PONIEDZAŁKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 17:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 VII do 31 VIII 

od WTORKU do NIEDZIELI
Zwiedzanie w godzinach od 10:00 do 13.00 (kasa otwarta od 10.00 do 12.20, ostatnie wejście 12.30).
W godzinach od 13.00 do 14.00 przerwa techniczna.
Zwiedzanie w godzinach od 14.00 do 18.00 (kasa otwarta od 14.00 do 17.30, ostatnie wejście 17.30).

 

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

16.06.2015PROMOCJA KSIĄŻKI - MARCIN WESTPHAL - HISTORIA POWSTANIA U-BOOTA TYPU XXI

16.06.2015
  • ORP "Kondor" (projekt 613)
    ORP "Kondor" (projekt 613)
  • "Wilhelm Bauer" (U-2540)
    "Wilhelm Bauer" (U-2540)

Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, prof. dr hab. Paweł Machcewicz oraz Dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Tomasz Miegoń, zapraszają na promocję książki Marcina Westphala

WALKA O PANOWANIE W GŁĘBINACH. HISTORIA POWSTANIA U-BOOTA typu XXI

16.06.2015 r. (wtorek) godz.17.00, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1B, sala konferencyjna (parter)

W promocji udział wezmą: 

Autor - Marcin Westphal – historyk i archiwista, absolwent Uniwersytetu Gdań­skiego, kierownik działu wystawienniczego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Współautor scenariusza stałej wystawy plenerowej: „Westerplatte. Kurort – Bastion – Sym­bol” oraz książki "Śladami ludzi morza. Jan Stankiewicz – kapitan żeglugi wielkiej" (wraz z Lidią Potykanowicz-Sudą, 2008).

Recenzent - prof. dr hab. Waldemar Rezmer – pracownik  Zakładu Historii Wojskowej Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, członek Komisji Historii Wojskowej KNH PAN. 

Jak podkreślił prof. Rezmer: "Monografia Marcina Westphala jest najpełniejszym polskim opracowaniem odzwierciedlającym frag­ment historii niemieckiej floty podwodnej i dziejów techniki okrętowej. Będzie ona niezmiernie pomocna nie tylko przy pisaniu nowej syntezy II wojny światowej na morzu, lecz także stanie się użyteczna do przygotowania historii techniki wojskowej XX wieku."

Opinię wyraził także prof. dr hab. Jan Kazimierz Sawicki: "Dobrze się stało, że Mar­cin Westphal przełamał tę barierę niemocy i w polskim piśmiennictwie pojawia się cenne opracowanie o najnowszej wojennej produkcji niemieckich okrętów podwodnych w Gdyni i Gdańsku. (…) Wydanie tego tomu wydatnie wzbogaci polską historiografię związaną obszarowo nie tylko z dziejami morskimi III Rzeszy, ale również dziejami morskimi Rzeczypospolitej Polskiej okresu wojny."


Monografia Marcina Westphala poświęcona została okrętom bez wątpienia zasługującym na miano rewolucyjnych w historii rozwoju techniki podwodnej. Schichauwerft w Gdańsku była jedną z trzech stoczni, wytypowanych do budowy typu XXI. Miały być jedną z hitlerowskich wunderwaffe - na szczęście nie zdążyły wziąć udziału w walkach II wojny światowej. Wpłynęły jednak znacząco na powojenne tendencje w projektowaniu i budowie okrętów podwodnych.  Na typie XXI wzorowano m.in. sowieckie okręty projektu 613 (wg. nomenklatury NATO "Whiskey") - 4  służyły w latach 1962-1986 pod polską banderą: "Orzeł", "Bielik", "Sokół", "Kondor".  

Jednym z zachowanych do dzisiaj okrętów podwodnych typu XXI jest U-2540. Zbudowany został w stoczni Blohm & Voss, w Hamburgu - w służbie od 24 lutego 1945 - nie zdążył jednak odbyć ani jednego patrolu bojowego, zatopiony został przez własną załogę 4 maja 1945 w pobliżu Flensburga. W czerwcu 1957 podniesiony, wyremontowany i wcielony do Bundesmarine, pod nazwą "Wilhelm Bauer" służył jako okręt doświadczalny. W latach 1970 - 1982, testowano na nim wyposażenie dla nowych typów okrętów podwodnych.

"Wilhelm Bauer" zakupiony przez Deutsches Schiffahrtsmuseum w Bremerhaven został odrestaurowany - przywrócono mu zewnętrzny wygląd z okresu wojny - od 1984 pełni funkcję okrętu-muzeum.

Polecamy

Partnerzy