Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES JESIENNY 1 XI - 30 XI

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania (obecnie tylko Ekspozycja Plenerowa Broni i Uzbrojenia Morskiego)

w PONIEDZIAŁKI można zwiedzać bezpłatnie od 9:00 do 16:00

od WTORKU do NIEDZIELI w godzinach od 9:00 do 16:00
(kasa od 9:00 do 15:15)

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" w okresie od 1 XI do 30 XI

od WTORKU do NIEDZIELI Zwiedzanie w godzinach od 10:00 do 13.00 (kasa otwarta od 10.00 do 12.20, ostatnie wejście 12.30).
W godzinach od 13.00 do 14.00 przerwa techniczna.
Zwiedzanie w godzinach od 14.00 do 16.00 (kasa otwarta od 14.00 do 15.20, ostatnie wejście 15.30).

 

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

18.09.193918 WRZEŚNIA 1939 - ORP "ORZEŁ" UCIEKA Z PORTU W TALLINIE

18.09.1939
  • ORP "Orzeł"
    ORP "Orzeł"
  • Na pomoście "Orła"
    Na pomoście "Orła"
  • kpt.mar. Jan Grudziński
    kpt.mar. Jan Grudziński

To była brawurowa akcja, jedna z bardziej spektakularnych operacji w historii II wojny światowej na morzu, początek wielkiej legendy ORP "Orzeł".

14 września wieczorem „Orzeł” wpłynął do Zatoki Tallińskiej. Nazajutrz komisja estońska po inspekcji okrętu wyraziła zgodę na udzielenie kmdr. ppor. Henrykowi Kłoczkowskiemu pomocy lekarskiej. Po złożeniu wyjaśnień, że celem wejścia jest wyokrętowanie chorego dowódcy oraz naprawa uszkodzeń, władze estońskie wyraziły zgodę na zawinięcie „Orła”. Równocześnie zakomunikowano, że postój musi być przedłużony do 48 godzin, ponieważ 15 września z Tallina ma wyjść niemiecki tankowiec „Thalatta”. Po tej rozmowie Kłoczkowski udał się do szpitala gdzie już pozostał.

W tym samym czasie wymontowano z okrętu uszkodzoną sprężarkę i przekazano ją do naprawy na ląd. Uznano, że zgłoszone uszkodzenia nie są poważne i nie zagrażają bezpieczeństwu okrętu. Na podstawie tego raportu, Estończycy zadecydowali o internowaniu polskiego okrętu. „Orzeł” został zacumowany rufą w kierunku wyjścia z portu. Estończycy niezwłocznie przystąpili do rozbrajania załogi z broni osobistej, usunęli zamki z dział, zabrali pomoce nawigacyjne, mapy i dziennik nawigacyjny, rozpoczęli wyładowywanie amunicji i torped. 

16 września, podczas przygotowania do wyładunku torped okazało się, że dźwig portowy ma za krótkie ramię by wydobyć torpedy z rufowych wyrzutni. Aby to umożliwić, w następnym dniu okręt miał zostać obrócony dziobem w kierunku wyjścia. To zwiększało szansę na powodzenie ewentualnej ucieczki. Gdy przygotowania dobiegły końca, kpt. Jan Grudziński zdecydował, że ucieczka nastąpi nocą z 17 na 18 września. O godzinie 2.00 por.mar. Piasecki dał sygnał rozpoczęcia akcji. Obezwładniono estońskich strażników, przecięto kabel elektryczny, zasilający okręt z sieci portowej, zwarcia zgasły światła portowe.

Okręt zerwał podpiłowane cumy, a kierując się ku wyjściu został oświetlony światłem reflektorów, ostrzelany z broni maszynowej i wszedł na ostrogę falochronu, jednak załodze udało się go ściągnąć i kontynuować ucieczkę. Po wyjściu z portu, rosnąca głębokość pozwoliła na zanurzenie. Przez cały dzień okręt przeleżał na dnie Zatoki Fińskiej, nocą po wynurzeniu ładował akumulatory.  Rozpoczęła się bałtycka epopeja "Orła".

    KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW - PATRZ TUTAJ    

Polecamy

Partnerzy