Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

30.08.193930 SIERPNIA 1939 - "PEKING" - 3 KONTRTORPEDOWCE OPUSZCZAJĄ GDYNIĘ

30.08.1939
  • Widok z "Błyskawicy" na "Groma" i "Burzę"
    Widok z "Błyskawicy" na "Groma" i "Burzę"
  • Dywizjon w szyku torowym
    Dywizjon w szyku torowym
  • "Grom" i "Błyskawica" w Wielkiej Brytanii
    "Grom" i "Błyskawica" w Wielkiej Brytanii

30 sierpnia 1939  marszałek Edward Rydz-Śmigły podjął decyzję o odesłaniu 3 kontrtorpedowców do Wielkiej Brytanii. O godzinie 12.55 przekazano kodem flagowym z wieży sygnałowej na Oksywiu rozkaz o treści: "Dyon KT. Peking". O godzinie 14.15 okręty pod komendą dowódcy dywizjonu kmdr por. Romana Stankiewicza opuściły Gdynię.

Plan obejmował wycofanie OORP "Burza", "Błyskawica" i "Grom", wobec wysokiego prawdopodobieństwa szybkiego ich zniszczenia podczas spodziewanej wojny z Niemcami. Okręty miały przejść do portów brytyjskich i wraz z Brytyjczykami prowadzić działania przeciwko III Rzeszy.  
 
Okręty przeszły spokojnie przez Bałtyk, aczkolwiek zostały wykryte przez niemiecki okręt podwodny i patrolowiec na północ od Rozewia. Na wysokości Bornholmu zespół był śledzony przez niemieckie niszczyciele, a po wejściu do cieśniny Sund, napotkał nocą, 3 Mm na południe od latarniowca Falsterborev, niemiecki krążownik "Königsberg", niszczyciel oraz dwa torpedowce. Ogłoszono alarm bojowy na polskich okrętach, lecz obyło się bez starcia. 

Zespół by zmylić Niemców skierował się w stronę wybrzeży Norwegii, a nocą z 31 sierpnia na 1 września zmieniono kurs na Wielką Brytanię. O godz. 9.25 załogi dowiedziały się z radia o wybuchu wojny, a o 12.58 polskie okręty spotkały się z brytyjskimi niszczycielami HMS "Wanderer" i "Wallace". Po wejściu do zatoki Firth of Forth polski dywizjon o godz. 17.37 zakotwiczył na redzie portu w Edynburgu. 
 
Odejście polskich kontrtorpedowców na Zachód było słuszną decyzją, która pozwoliła uczestniczyć polskim okrętom w działaniach boku Royal Navy i uchroniła je od niewątpliwego szybkiego zniszczenia, czego dowiódł los ORP "Wicher", i stawiacza min ORP "Gryf", które zostały zatopione w Helu przez niemieckie lotnictwo już 3 września 1939.

    KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW - PATRZ TUTAJ    

 

Polecamy

Partnerzy