Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

17.10.193817 PAŹDZIERNIKA 1938 - ORP „SĘP” ZWODOWANY

17.10.1938

Był drugim okrętem podwodnym typu „Orzeł” zamówionym w Holandii. W odróżnieniu od prototypu, zbudowanego przez stocznię Koninklijke Maatschappij „De Schelde” we Vlissingen w ujściu Skaldy, „Sęp” powstawał w stoczni Rotterdamsche Droogdok Matschappij.

Budowa realizowana była zgodnie z harmonogramem i w poniedziałek 17 października dokonano uroczystego wodowania nowego okrętu, któremu matka chrzestna, pani Maria Babińska, żona posła RP w Hadze, nadała nazwę „Sęp”. Część środków wydatkowanych na budowę, pochodziła ze zbiórki na Fundusz Obrony Morskiej.  

Wiosną 1939 ORP „Sęp” rozpoczął próby morskie, które przeprowadzano w głębokich wodach Oslofiordu. Wobec  zaogniającej się sytuacji międzynarodowej, rosnącej groźby wybuchu wojny, w Kierownictwie Marynarki Wojennej podjęto decyzję o przyspieszeniu przejęcia okrętu z rąk Holendrów. W norweskim Horten, 17 kwietnia, banderę holenderską zmieniono na polską, wyokrętowano niemal wszystkich członków ekipy stoczniowej i „Sęp” skierował się do Gdyni. Było to swoiste porwanie, a rejs na Bałtyk ubezpieczał, wysłany specjalnie w tym celu, kontrtorpedowiec ORP „Burza”. Wobec wyczerpania zapasu paliwa, w rejonie Bornholmu „Sęp” musiał zostać wzięty przez „Burzę” na hol. Okręty dotarły ostatecznie do Portu Wojennego  na Oksywiu 18 kwietnia 1938.

Tutaj zwolniono dwóch ostatnich holenderskich stoczniowców, załagodzono spór ze stocznią o uprowadzenie okrętu, a ostatnie prace wyposażeniowe wykonane zostały w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni.  

KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW - PATRZ TUTAJ

Polecamy

Partnerzy