Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

23.10.193023.10.1930 - ORP „Iskra” kończy najdłuższy rejs

23.10.1930
  • ORP "Iskra"
    ORP "Iskra"
  • "MORZE" 11/1930 - relacja z podróży
    "MORZE" 11/1930 - relacja z podróży

„Iskra” wróciła do Gdyni z transatlantyckiej wyprawy po prawie półrocznej nieobecności i pokonaniu ponad 11,5 tysiąca mil morskich. Dowódcą szkunera został przed tym rejsem kpt. mar. Stefan de Walden, który poprowadził przez ocean 8 oficerów, 27 podoficerów i marynarzy załogi stałej oraz 20 podchorążych Szkoły Podchorążych Marynarki Wojennej. ORP "Iskra" pożegnała Gdynię 7 maja 1930.

Żaglowiec słabo nadawał się do długich oceanicznych przelotów – brak urządzeń chłodniczych znacznie obniżał jakość żywności, a wodę musiano racjonować.  Trasa rejsu prowadziła przez Cherbourg, Portsmouth, Lizbonę, Santa Cruz i  Las Palmas na Kanarach, Santiago de Cuba do Newport w Stanach Zjednoczonych. W portach wizyty oficjalne, krajoznawcze wycieczki, spotkania ze środowiskami polonijnymi. W Newport uczestnicy rejsu mieli okazję zwiedzić jedną z największych baz US Navy. 

 Dwukrotnie na Atlantyku żaglowiec musiał zmagać się z gwałtownymi huraganami. W cyklonie, na który „Iskra” trafiła w drodze powrotnej, podczas 18-godzinnej walki z żywiołem utracono drugi w tym rejsie komplet żagli, złamane zostały dwa gafle, porwano elementy takielunku ruchomego, uszkodzona została jedna z szalup, w pomieszczeniu radiostacji wybuchł pożar. Wreszcie 17 września żaglowiec dotarł do Brestu, gdzie dokonano niezbędnych napraw i uzupełniono zapasy prowiantu i wody. W ostatnim etapie, drogą przez Kanał Kiloński, ORP „Iskra” wpłynęła na Bałtyk, kierując się do macierzystej Gdyni.

Była to najdłuższa podróż w historii ORP "Iskra" – trwała 153 dni, podczas których za rufą pozostało 11 578 mil morskich.

      KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW - PATRZ TUTAJ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polecamy

Partnerzy