Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

OKRES ZIMOWY 1 XII - 30 IV

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni udostępnione do zwiedzania

od ŚRODY do NIEDZIELI
w godzinach od 10:00 do 17:00
(kasa od 10:00 do 16:15)

we WTORKI Ekspozycję Plenerową Broni i Uzbrojenia Morskiego
można zwiedzać bezpłatnie od 10:00 do 16:00

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica"

okresie od 1 XII do 30 IV 
okręt zamknięty

 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym)


 


 

 


 

 

18.01.196318 STYCZNIA 1963 - ZAŁOGA ORP "CZUJNY" RATUJE MARYNARZY Z "VESTENHAV"

18.01.1963
  • Duży ścigacz okrętów podwodnych proj. 122 bis
    Duży ścigacz okrętów podwodnych proj. 122 bis
  • ORP "Czujny" (początkowo DS-41, później 361)
    ORP "Czujny" (początkowo DS-41, później 361)
  • "Morze" nr 3/1963
    "Morze" nr 3/1963
  • Ścigacze proj. 122 bis podczas manewrów...
    Ścigacze proj. 122 bis podczas manewrów...
  • ... tutaj z kutrami torpedowymi proj. 183
    ... tutaj z kutrami torpedowymi proj. 183
  • ORP "Nieugięty" (proj. 122 bis)
    ORP "Nieugięty" (proj. 122 bis)

Stacjonujący w Porcie Wojennym Hel, ścigacz okrętów podwodnych DS-361 ORP "Czujny", pełniący dyżur w grupie bojowej, przyjął sygnał od oficera dyżurnego polecający natychmiastowe wyjście w morze na pomoc tonącemu statkowi.

Po wyjściu z portu o godz. 1.55, okręt skierowany został w rejon toru wodnego Hel - Gdynia, przypuszczalnego miejsca katastrofy. Warunki były bardzo trudne - mroźna noc, silny wiatr, wysoka fala, pływająca kra. Dowódca ścigacza por.mar. Mieczysław Łęcki, przystapił mimo tego do przeszukiwania akwenu. Wiedziano o prawdopodobym już zatonięciu statku, szukano zatem rozbitków, dla których w tych warunkach, czas decydował o szansie przeżycia. O godz. 2.40 dostrzeżono łódź ratunkową z jednym marynarzem, którego po udanym manewrze podejścia przyjęto na pokład. Wkrótce zlokalizowano tratwę pneumatyczną z pozostałymi członkami załogi. O godz. 2.59 kolejnych ośmiu rozbitków znalazło ratunek na pokładzie ścigacza. Uratowanym udzielono pierwszej pomocy i podjęto decyzję o zakończeniu akcji ratunkowej. ORP "Czujny" skierowany został do Gdyni, skąd uratowanych marynarzy przewieziono do szpitala. 

Statkiem, którego załogę ratował ORP "Czujny", był niewielki kabotażowiec "Vestenhav" bandery szwedzkiej. Za postawę wykazaną podczas nocnej, styczniowej akcji dowódca ORP "Czujny", por.mar. Mieczysław Łęcki oraz cała załoga ścigacza, wyróżnieni zostali rozkazem specjalnym dowódcy Marynarki Wojennej. Ambasador Szwecji w Polsce, na przyjęciu w konsulacie, wręczył delegacji załogi ścigacza odznakę pamiątkową "Za ratownictwo morskie" od Związku Marynarzy i Ratowników Szwedzkich.

Miesięcznik "Morze" (3/1963) donosił także, że w gdyńskim Interklubie doszło do spotkania z udziałem wicekonsula Szwecji, przewodniczącego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców oraz zastepcy dowódcy Marynarki Wojennej, gdzie na ręce por.mar. Mieczysława Łęckiego, przekazano podziękowania i upominki dla załogi polskiego okrętu.

ORP "Czujny" - duży ścigacz okrętów podwodnych sowieckiego typu 122 bis (w kodzie NATO "Kronstadt"). Osiem okrętów tego typu zakupionych w ZSRR tworzyło 11 Dywizjon Ścigaczy (OORP "Czujny", "Nieugięty", "Zawzięty", "Zwrotny", "Zwinny", "Zręczny", "Wytrwały", "Groźny"). Służyły w polskiej Marynarce Wojennej od 1955 do końca lat 60. W latach 70. zastąpione zostały przez nowe ścigacze typu 912 M polskiej budowy. 

Zdjęcia: MMW, archiwum "Morza"

   KALENDARZ HISTORYCZNY MMW - PATRZ TUTAJ   

Polecamy

Partnerzy