Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

                                    

OKRES WIOSNA/LATO   

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni okres 1 V - 30 IX

od wtorku do niedzieli - godz. 10.00 - 18.00

(kasa biletowa czynna 10.00 - 17.20 z przerwą 12.45 - 13.00)

Ostatnie wejście osób zwiedzających 17.20 .

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" okres 1 V - 30 IX

od wtorku do niedzieli

- godz. 10.00-13.00 i 14.00-18.00

Ostatnie wejście zwiedzających - godz. 12.30 i 17.30.

UWAGA! W PONIEDZIAŁKI 

CZYNNA TYLKO EKSPOZYCJA

PLENEROWA BRONI I UZBROJENIA MORSKIEGO (TEGO DNIA BEZPŁATNIE). 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym).

INFORMACJA w sprawie przyjęć skarg i wniosków

 

KLAUZULA INFORMACYJNA RODO

 

31.05.20174 MAJA 1940 - ORP „GROM” GINIE POD NARVIKIEM

31.05.2017

ORP „Grom” 3 maja wpłynął na wody Rombakenfjordu zmieniając uszkodzoną „Błyskawicę” - polskie okręty zwalczały ogniem dział niemieckie stanowiska w rejonie Narwiku.  Artylerzyści „Groma” zniszczyli kilka stanowisk niemieckich, jednak w trakcie walki uszkodzony został w wyniku trafienia kocioł nr 3. Po odejściu, celem dokonania napraw, „Grom” powrócił na wody Rombakenfjordu, kontynuując walkę we współdziałaniu z okrętami brytyjskimi - zużyto ok. 500 sztuk amunicji do dział artylerii głównej.

4 maja 1940 roku, około 8:30 zaobserwowano w odległości  3-5 tysięcy metrów dwa niemieckie samoloty. Ogłoszono alarm przeciwlotniczy, padł, niestety spóźniony, rozkaz ruszenia naprzód i wykonania uniku. W tym samym czasie dostrzeżono trzeci bombowiec – Heinkel He-111, atakujący polski niszczyciel od strony słońca z wysokości ok. 5400 m. Z sześciu bomb trafiły dwie: jedna w okolicy śródokręcia na wysokości komina, druga w okolicy aparatów torpedowych. Spowodowały one rozdarcie poszycia prawej burty na długości około 20 m i eksplozję zbiorników sprężonego powietrza przy aparacie torpedowym. Okręt przechylił się na prawą burtę, przełamał na pół tuż za kominem i w ciągu 2-3 minut zatonął.

Zginęło 59 członków załogi - w wyniku eksplozji, część została zablokowana w pomieszczeniach wewnątrz okrętu (nie mogli się wydostać przez zbyt wąskie bulaje), część w wodzie, w wyniku ostrzelania przez Niemców, kilku zmarło na skutek szoku termicznego po wydobyciu z lodowatej wody. Uratowano 154, w tym dowódcę okrętu i dowódcę Dywizjonu Niszczycieli, wśród uratowanych było 26 rannych. Dzięki poświęceniu oficera-mechanika, por. mar. Aleksego Krąkowskiego (awansowany pośmiertnie do stopnia kpt. mar.), który zbiegł do kotłowni, aby odstawić kotły, oraz niezidentyfikowanego torpedysty, który zabezpieczył bomby głębinowe, nie nastąpiły podwodne wybuchy zagrażające pływającym w wodzie rozbitkom. Z pomocą przybyły brytyjskie okręty - akcja ratunkowa trwała około 40 minut.

Ocaleni członkowie załogi zostali, po urlopie odpoczynkowym, skierowani ponownie do służby – większość obsadziła przejęty francuski kontrtorpedowiec „Ouragan”.

   KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW   

 



Polecamy

Partnerzy