Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

                                    

 

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni 1 I - 30 IV            wystawa stała

poniedziałki - nieczynne       wtorki - wstęp wolny w godz. 10.00 - 19.00 (ostatnie wejście o godz. 18.20)                     od środy do niedzieli - godz. 10.00 - 17.00         (kasa biletowa czynna 10.00 - 16.20 z przerwą 12.45 - 13.00, ostatnie wejście o godz. 16.20).

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" 1 XII - 30 IV    NIECZYNNY

Od 1 maja do 30 września

ORP Błyskawica czynna w godz. 10.00-13.00 i 14.00-18.00

kasa otwarta odpowiednio do 12.20 i 17.20

ostatnie wejście na okręt odpowiednio o 12.20 i 17.20

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 20, 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym).

INFORMACJA w sprawie przyjęć skarg i wniosków

 

KLAUZULA INFORMACYJNA RODO

 

WNIOSEK O POBRANIE LOGO MMW

 

 

25.01.194625 STYCZNIA 1946 - "PTASZKI" WRACAJĄ POD POLSKĄ BANDERĘ

25.01.1946

Cztery trałowce (minowce) polskiej budowy, po kampanii wrześniowej i kapitulacji Helu 2 października 1939 przejęte zostały przez Niemców i wcielone do Kriegsmarine. Dwa kolejne - OORP "Jaskółka" i "Czapla" zostały uszkodzone w stopniu uniemożliwiającym ich wykorzystanie.

ORP "Czajka" pod nazwą "Westerplatte" służył początkowo jako trałowiec, potem okręt pomocniczy, od sierpnia 1943 poławiacz torped.

ORP „Żuraw” pod nazwą „Oxhöft” służył początkowo jako trałowiec, potem okręt pomiarowy.

ORP „Mewa” pod nazwą „Putzig” w 1940 przebudowany na poławiacz torped.

ORP "Rybitwa" pod nazwą „Rixhöft”  służył początkowo jako trałowiec, a od 1940 poławiacz torped.

Wszystkie cztery przetrwały wojnę i zostały następnie po odnalezieniu przez władze polskie w Travemünde rewindykowane. 25 stycznia 1946 jeszcze w Travemünde okręty podniosły ponownie polskie bandery i wróciły do pierwotnych, polskich nazw. Po uzbrojeniu i wyposażeniu w Kilonii, 12 marca 1946  okręty weszły do Gdyni.

Przeznaczenie okrętów pod biało-czerwoną banderą wielokrotnie zmieniało się. Wykorzystywane były jako trałowce, dozorowce, kończyły służbę jako pozbawione napędu barki koszarowe.

ORP „Rybitwa” wycofany w 1966 i przekształcony na barkę koszarową w Gdyni, w 1972  złomowany.

ORP „Mewa” wycofany w 1970 i przekształcony na barkę koszarową w Świnoujściu. Pocięty na złom w 1981.

ORP „Czajka” wycofany w 1966 i przekształcony na barkę koszarową. Pocięty na złom w Gdyni w 1977.

ORP „Żuraw” od 1947 przebudowany na okręt hydrograficzny. W 1952 po buncie części załogi uprowadzony do Szwecji. Okręt po powrocie przemianowano na „Kompas”. W 1971 został wycofany ze służby i przekształcony na barkę koszarową. W 1977 przeznaczony do skasowania podczas sztormu w noc sylwestrową 1978-79 zerwał się z cum i został wyrzucony na brzeg w basenie portowym. W 1981 podczas holowania na Hel zaczął tonąć. Osadzony na dnie, częściowo wystający nad wodę wrak, podniesiono w kwietniu 2005 i zezłomowano.

  KALENDARIUM HISTORYCZNE MMW  

 



Polecamy

Partnerzy