Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

                                    

 

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni 1 I - 30 IV            wystawa stała

poniedziałki - nieczynne       wtorki - wstęp wolny w godz. 10.00 - 19.00 (ostatnie wejście o godz. 18.20)                     od środy do niedzieli - godz. 10.00 - 17.00         (kasa biletowa czynna 10.00 - 16.20 z przerwą 12.45 - 13.00, ostatnie wejście o godz. 16.20).

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" 1 XII - 30 IV    NIECZYNNY

Od 1 maja do 30 września

ORP Błyskawica czynna w godz. 10.00-13.00 i 14.00-18.00

kasa otwarta odpowiednio do 12.20 i 17.20

ostatnie wejście na okręt odpowiednio o 12.20 i 17.20

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 20, 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym).

INFORMACJA w sprawie przyjęć skarg i wniosków

 

KLAUZULA INFORMACYJNA RODO

 

WNIOSEK O POBRANIE LOGO MMW

 

 

NASZE EKSPONATY - EKSPERYMENTALNA BOMBOTORPEDA BT 1000 RS – "WUNDERWAFFE"/"CUDOWNA BROŃ" HITLERA

Wystawy czasowe / NASZE EKSPONATY - EKSPERYMENTALNA BOMBOTORPEDA BT 1000 RS – "WUNDERWAFFE"/"CUDOWNA BROŃ" HITLERA

  • fot. Henryk Nagrodzki (MMW)
    fot. Henryk Nagrodzki (MMW)

Ten zabytek to prawdziwy unikat na światową skalę. Idea skonstruowania tej ofensywnej lotniczej broni wywodzi się z próby połączenia zalet bomb i torped lotniczych. Zaletą tych ostatnich było trafianie i w efekcie ciężkie uszkodzenia najbardziej wrażliwych, podwodnych partii kadłuba statku czy okrętu. Torpedy były niestety bronią o skomplikowanej konstrukcji, w efekcie bardzo praco i kosztochłonną. Atak torpedowy wymagał także od pilotów lotu na małej wysokości, z ograniczoną prędkością, tym samym w warunkach wielkiego zagrożenia na ogień małokalibrowej broni przeciwlotniczej.

Aby razić bombą kadłub atakowanej jednostki w rejonie linii wodnej (optymalnie poniżej) wypracowano taktykę tzw. ataku topowego. Samolot zbliżał się do celu wprawdzie na niewielkiej wysokości (umownie na poziomie topów masztów), ale z dużą prędkością. Zwalniał bombę stosunkowo blisko celu, dzięki czemu uderzała ona w kadłub jeszcze w locie poziomym (lub już po wejściu do wody), dzięki prędkości postępowej nadanej w momencie zrzutu. Niestety klasyczne bomby lotnicze w kontakcie z powierzchnią wody zachowywały się nieobliczalnie – zmieniały kierunek, koziołkowały….
W koncepcji bombotorped chodziło zatem o to, by wyeliminować tę wadę, dzięki czemu pocisk wchodziłby w wodę „czysto”, nie zmieniając kierunku pod wodą, na możliwie długim odcinku.  Po długotrwałych próbach i testach różnych rozwiązań, powstała konstrukcja o kształcie wydłużonego stożka (na dziobie pierścień o większej od korpusu średnicy eliminujący zakłócenia kierunku) , przechodzącego w krótki, cylindryczny (lub zbliżony) kadłub, zakończony stożkiem ze statecznikami (element oddzielający się w kontakcie z wodą). Przy odpowiednio dobranych warunkach zrzutu (wysokość, prędkość, kąt), zapalnik (uderzeniowy ze zwłoką lub ciśnieniowy) miał gwarantować wybuch pod dnem atakowanego okrętu.
Bombotorpedy serii BT (Bomben-Torpedo) zasadniczo nie miały napędu. Jedyną znaną ich wersją wspomaganą silnikiem rakietowym, mającym zwiększyć zasięg, była właśnie BT 1000 RS. Próby wykazały  jednak, że zysk był tu stosunkowo niewielki (wzrost zasięgu do ok. 3,2 km), kosztem natomiast pogorszenia celności. Problemu nie zdołano ostatecznie rozwiązać i prototypy rakietowych bombotorped odesłano do lamusa.  
W typoszeregu bombotorped klasy BT najmniejsze miały wagę 220 kg, najcięższe 1923 kg. Parametry bombotorpedy BT 1000 – długość 4,24 m, masa 1180 kg ( tym 710 kg materiału wybuchowego).

Jedyne na świecie zachowane egzemplarze tej eksperymentalnej broni,  odnaleziono w rejonie wojskowego lotniska w Gdyni-Babich Dołach. Przypuszczalnie były testowane poligonowo w oparciu o gdyńskie torpedownie. Na ślad wykopanej przez złomiarzy „bombotorpedy” natrafili eksploratorzy z Fundacji Na Rzecz Zaginionych Dzieł Sztuki Latebra. We współpracy z pracownikami  Muzeum Marynarki Wojennej podniesiono skorupę głowicy bombotorpedy (fot. poniżej). Po scaleniu z silnikiem rakietowym, znajdującym się w zasobach MMW i zakonserwowaniu całości, trafiła na muzealną ekspozycję.

Dzięki uprzejmości Andrzeja Ditricha zostały nam udostępnione kopie archiwaliów, niezbędnych do poznania szczegółów technicznych.

źródło: Fritz Hahn "Deutsche Geheimwaffen 1939-1945"



Polecamy

Partnerzy