A
a

Kalendarium historyczne

ORP POMORZANIN – PIERWSZA BIAŁO-CZERWONA.

Sto lat temu polska bandera wojenna pojawiła się na Bałtyku. W Gdańsku na pokładzie okrętu hydrograficznego Pomorzanin nastąpiło uroczyste podniesienie biało-czerwonej bandery. Był to płaskodenny żelazny parowiec pasażersko - towarowy żeglugi przybrzeżnej (zbud. 1893, pojemność 186 BRT, do 200 pasażerów), kupiony w Hamburgu z końcem 1919 formalnie przez kpt. mar. Józefa Unruga, gdyż Niemcy nie chcieli sprzedawać statku bezpośrednio rządowi polskiemu. Remont i adaptację na okręt hydrograficzny wykonano w stoczni Wojana w Gdańsku.

Konieczność posiadania takiej jednostki wynikała z obowiązków państwa polskiego administrowania przyznanym wybrzeżem, wypełniania zadań związanych z zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na polskich akwenach morskich. Wysłany do Gdańska kpt. mar. Józef Unrug, szef Urzędu Hydrograficzny Marynarki Wojennej, miał za zadanie stworzenie odpowiednich warunków do przejęcia dotychczas zarządzanych przez administrację niemiecką obiektów i brzegowych urządzeń oznakowania nawigacyjnego oraz utworzenia zaczątków polskiej służby hydrograficznej. Administracja niemiecka czyniła trudności i próbowała opóźnić sprawy związane z przekazaniem stronie polskiej infrastruktury nawigacyjnej, znajdującej się w pasie wybrzeża przyznanego Polsce.

ORP Pomorzanin

Załoga ORP Pomorzanin - Gdańsk 1921

ORP Pomorzanin w Pucku - 1921

Na ORP Pomorzanin w miesiącach letnich 1920 roku rozpoczęto intensywne szkolenie załogi w zakresie wykonywania pomiarów hydrograficznych. Z przeszkolonych na okręcie podoficerów i marynarzy stworzono tzw. grupę pomiarową, która niebawem rozpoczęła sondowanie rejonu podejścia do portu w Pucku. W ramach rozwoju i zadań wynikających z podjęcia budowy gdyńskiego portu, w styczniu 1921 przeniesiono siedzibę Służby Hydrograficznej Marynarki Wojennej z Gdańska do Gdyni.

Muzeum / Kalendarium Historyczne