Kalendarium historyczne

ORP SĘP ZWODOWANY

Był drugim okrętem podwodnym typu „Orzeł” zamówionym w Holandii. W odróżnieniu od prototypu, zbudowanego przez stocznię Koninklijke Maatschappij „De Schelde” we Vlissingen w ujściu Skaldy, „Sęp” powstawał w stoczni Rotterdamsche Droogdok Matschappij.

Budowa realizowana była zgodnie z harmonogramem i w poniedziałek 17 października dokonano uroczystego wodowania nowego okrętu, któremu matka chrzestna, pani Maria Babińska, żona posła RP w Hadze, nadała nazwę „Sęp”. Część środków wydatkowanych na budowę, pochodziła ze zbiórki na Fundusz Obrony Morskiej.

Wiosną 1939 ORP „Sęp” rozpoczął próby morskie, które przeprowadzano w głębokich wodach Oslofiordu. Wobec  zaogniającej się sytuacji międzynarodowej, rosnącej groźby wybuchu wojny, w Kierownictwie Marynarki Wojennej podjęto decyzję o przyspieszeniu przejęcia okrętu z rąk Holendrów. W norweskim Horten, 17 kwietnia, banderę holenderską zmieniono na polską, wyokrętowano niemal wszystkich członków ekipy stoczniowej i „Sęp” skierował się do Gdyni. Było to swoiste porwanie, a rejs na Bałtyk ubezpieczał, wysłany specjalnie w tym celu, kontrtorpedowiec ORP „Burza”. Wobec wyczerpania zapasu paliwa, w rejonie Bornholmu „Sęp” musiał zostać wzięty przez „Burzę” na hol. Okręty dotarły ostatecznie do Portu Wojennego  na Oksywiu 18 kwietnia 1938.

Tutaj zwolniono dwóch ostatnich holenderskich stoczniowców, załagodzono spór ze stocznią o uprowadzenie okrętu, a ostatnie prace wyposażeniowe wykonane zostały w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni.

Fotografie ORP „Sęp” z zarchiwum MMW z okresu powojennego.

Partnerzy