Kalendarium historyczne
„PTASZKI” WRACAJĄ POD POLSKĄ BANDERĘ
Cztery trałowce (minowce) polskiej budowy, po kampanii wrześniowej i kapitulacji Helu 2 października 1939 przejęte zostały przez Niemców i wcielone do Kriegsmarine. Dwa kolejne - OORP "Jaskółka" i "Czapla" zostały uszkodzone w stopniu uniemożliwiającym ich wykorzystanie.
ORP „Żuraw” pod nazwą „Oxhöft” służył początkowo jako trałowiec, potem okręt pomiarowy.
ORP „Mewa” pod nazwą „Putzig” w 1940 przebudowany na poławiacz torped.
ORP „Rybitwa” pod nazwą „Rixhöft” służył początkowo jako trałowiec, a od 1940 poławiacz torped.
Wszystkie cztery przetrwały wojnę i zostały następnie po odnalezieniu przez władze polskie w Travemünde rewindykowane. 25 stycznia 1946 jeszcze w Travemünde okręty podniosły ponownie polskie bandery i wróciły do pierwotnych, polskich nazw. Po uzbrojeniu i wyposażeniu w Kilonii, 12 marca 1946 okręty weszły do Gdyni.
Przeznaczenie okrętów pod biało-czerwoną banderą wielokrotnie zmieniało się. Wykorzystywane były jako trałowce, dozorowce, kończyły służbę jako pozbawione napędu barki koszarowe.
ORP „Rybitwa” wycofany w 1966 i przekształcony na barkę koszarową w Gdyni, w 1972 złomowany.
ORP „Mewa” wycofany w 1970 i przekształcony na barkę koszarową w Świnoujściu. Pocięty na złom w 1981.
ORP „Czajka” wycofany w 1966 i przekształcony na barkę koszarową. Pocięty na złom w Gdyni w 1977.
ORP „Żuraw” od 1947 przebudowany na okręt hydrograficzny. W 1952 po buncie części załogi uprowadzony do Szwecji. Okręt po powrocie przemianowano na „Kompas”. W 1971 został wycofany ze służby i przekształcony na barkę koszarową. W 1977 przeznaczony do skasowania podczas sztormu w noc sylwestrową 1978-79 zerwał się z cum i został wyrzucony na brzeg w basenie portowym. W 1981 podczas holowania na Hel zaczął tonąć. Osadzony na dnie, częściowo wystający nad wodę wrak, podniesiono w kwietniu 2005 i zezłomowano.