A
a

Kalendarium historyczne

TRAGEDIA NA ORP SĘP

Do tragedii doszło podczas rejsu okrętu w pobliżu wybrzeży Szwecji. Pogoda – 3/4 stopni Beauforta, okręt - wynurzony. O godz. 19.21 nastąpił wybuch wodoru w dziobowej baterii akumulatorów mieszczącej się pod parkietem pomieszczenia drugiego tzw. podoficerskiego. Stalowy parkiet pomieszczenia wybrzuszył się blokując otwierające się do środka włazy, w grodzi lekkiej na pomieszczenie trzecie i w grodzi mocnej na pomieszczenie pierwsze.

Wszyscy obecni w pomieszczeniu przeżyli wybuch, jednak zginęli w ogniu nie mogąc wydostać się. Główną przyczyną eksplozji było złe ustawienie wentylacji wnętrza okrętu. Podczas ładowania i w kilka godzin po, wentylacja musi bezwzględnie pracować W konkretnej sytuacji okręt szedł w położeniu nawodnym, baterie zostały naładowane i cały nadmiar energii szedł na wytwarzanie wodoru, którego stężenie przekroczyło punkt krytyczny. Wentylację wyłączono o godz. 19.00 a w 21 minut później nastąpił wybuch.

TRAGEDIA NA ORP SĘP

TRAGEDIA NA ORP SĘP

TRAGEDIA NA ORP SĘP

Zginęli na posterunku:

  1. st. bosm. Henryk Kalinowski;
  2. st. bosm. Czesław Wawrzyniak;
  3. bosmat Jan Zaprzałka;
  4. bosmat Edward Zajt;
  5. mat Piotr Cellary;
  6. mat Jan Motyl;
  7. mat Józef Kasiński;
  8. mat Alfred Włodarczyk.

Muzeum / Kalendarium Historyczne